سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کره چیست و چگونه تولید می شود؟

نحوه تولید کره طبیعی

کره حیوانی یکی از محصولات لبنی بسیار مفید می باشد که با فرآوری ماست پر چرب به تولید می رسد. این ماده حاوی مواد معدنی، کلسترول نوع خوب، قند، ویتامین های محلول در آب، پروتئین و برخی اسیدها مفید برای بدن است. بخش اعظم (80%) کره های حیوانی را چربی تشکیل می دهد و ویتامین ها و سایر مواد ذکر شده، تنها 15 الی 16  درصد ترکیبات کره را تشکیل می دهند. مصرف کره به جذب بسیاری از ویتامین ها در بدن انسان کمک میکند. در نتیجه اهمیت استفاده از این محصول دو چندان شده و برای سلامتی بدن، حتما باید این ماده پر ارزش را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی بر این باورند که مصرف کره، افزایش میزان کلسترول خون شده و گرفتگی عروق را در پی دارد. در این مقاله می خواهیم خواص این ماده غذایی و نحوه تولید آن را بررسی نماییم. کره های حیوانی در دو رنگ سفید و زرد روشن به تولید می رسند. رنگ کره تولید شده به عواملی چون تغذیه دام و ماده ای که از آن کره می گیرند (ماست یا خامه) بستگی دارد. همانگونه که می دانید، عملیات کره گیری از ماست یا خامه صورت می گیرد و امکان تهیه آن از شیر وجود ندارد. بنابراین برای تهیه این محصول لبنی، ابتدا باید از شیر تازه گاو، گوسفند و... ماست یا خامه را تهیه نمایید. سپس به صورت دستی یا به صورت مکانیزه (با استفاده از دستگاه کره گیر) اقدام به تولید کره حیوانی مورد نظر کنید.

ویژگی های کره ارگانیک و طبیعی

  • حالت کره: اولین راه برای تشخیص کره ارگانیک، حالت آن پس از قرار گرفتن در دمای اتاق می باشد. یعنی با قرار دادن کره در فضای اتاق و گذشتن مدتی معین، کره حالت خمیری و نیمه جامد به خود بگیرد. در غیر این صورت میتوان به راحتی گفت که این کره ارگانیک و طبیعی نمی باشد.

  • رنگ: عموم مردم بر این باورند که رنگ کره طبیعی باید زرد باشد، ولی باید گفت که کره ارگانیک رنگ مشخصی ندارد. همانگونه که در ابتدای مقاله گفته شد، کره ارگانیک در دو رنگ سفید و زرد کم رنگ به دست می آید. لذا رنگ کره، دلیل بر طبیعی بودن یا نبودن این محصول لبنی نمی باشد.

  • رایحه: بهترین روش برای تشخیص کره طبیعی از غیر طبیعی، عطر و بوی بی نظیر آن می باشد. 

روند تولید کره طبیعی

معمولا دامداران، عشایر و روستاییان، کره را با استفاده از مشک های دستساز تولید می کنند. برای این کار، ایتدا ماست را درون مشک ریخته و تا جداسازی چربی از ماست، مشک را تکان می دهند. به محض جدا شدن چربی و دوغاب از هم، کره را جمع آوری و آبگیری می کنند. آبگیری از کره، روشی برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد کره می باشد. بدین ترتیب کره حیوانی بدون صرف هزینه و خیلی ساده بدست می آید. با گذشت  زمان و ازدیاد تقاضا برای محصولات لبنیاتی، دستگاه هایی با عملکرد اتوماتیک، برای تولید سریع و انبوه کره ساخته شدند. دستگاه های کره گیر در انواع دستی و برقی به تولید رسیده و در منازل، دامداری ها، کارخانه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. کره گیری با این دستگاه ها خیلی راحت می باشد و تنها با ریختن ماست پر چرب درون مخزن کره گیر شروع می شود. سپس دستگاه به کمک نیروی گریز از مرکز، چربی را از ماست جدا می کند. این دستگاه ها گام بزرگی در زمینه تولید محصولات لبنی برداشته اند و به کمک این دستگاه ها، افراد مختلفی کسب و کار جدید و پر سودی را راه انداخته اند. در کره گیر های برقی، می توانید مدت زمان عملیات کره گیری را به صورت دستی تنظیم نموده و دستگاه را راه اندازی کنید. بدین ترتیب در بازه زمانی کوتاه، ماکسیم مقدار چربی از ماست جدا شده و بر روی فاز مایع ماست جمع می شود. با جمع آوری و آبگیری این چربی و قرار دادن آن درون یخچال، کره مورد نظر شما آمده می شود و می توانید از طعم مطبوع آن لذت ببرید. همچنین برای تولید کره در حجم های بیشتر، از دستگاه های کره گیر صنعتی استفاده می شود. ظرفیت این دستگاه به مراتب بالاتر از سایر کره گیر ها می باشد و قدرت الکتروموتور مورد استفاده در آنها، بیشتر است.

دستگاه کره گیر

دستگاه کره گیر چیست؟

کره گیر، یکی از انواع دستگاه های لبنیاتی بوده و برای تفکیک چربی از ماست به تولید رسیده است. از این دستگاه برای تولید کره و دوغ طبیعی به صورت همزمان بهره می گیرند. همچنین در انواع مدل های دستی، برقی، خانگی، نیمه صنعتی، کارگاهی و صنعتی در بازار عرضه می شود. لذا با توجه به کاربری مورد نظر می توانید دستگاهی با ظرفیت مناسب را خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهید. فرآورده های لبنی خیلی سریع با فلزات واکنش می دهند. در نتیجه در ساخت تمامی تجهیزات لبنیاتی، از فلز استیل یا آلومینیوم استفاده می شود تا به هیچ عنوان در طعم و بوی مواد لبن، تاثیر بدی نگذارد.

بهره گیری از کره برای سلامت پوست

پوست یکی از حساس ترین قسمت های بدن بوده و با کمی بی توجهی آسیب های غیر قابل جبرانی می بیند. با افزایش سن و قرار گیری پوست در معرض نور خورشید و محیط های آلوده، پوست صورت دچار انواع مشکلات نظیر: لک، جوش، اگزما، چروک و... می شود. انسان ها از زمان های قدیم، برای رفع بیماری های پوستی از انواع داروهای گیاهی استفاده می کردند. چرا که بسیاری از این مواد از طریق پوست جذب بدن می شوند. امروزه برای رفع بیماری های پوستی، داروهای شیمیایی زیادی تولید شده است. اما همواره پیشگیری بهتر از درمان می باشد. در نتیجه یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و حساسیت های پوستی، استفاده از ماسک های دست ساز خانگی برای پوست صورت است. همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، کره حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری است و از آن برای طراوت بخشیدن به پوست، در انواع ماسک های خانگی استفاده می شود. 

خواص کره ارگانیک

مزایا و مضرات کره حیوانی

کره حیوانی ارگانیک از چربی‌های اشباع‌ شده سالم تشکیل شده، که برای بدن بسیار ضروری و مفید است. این نوع چربی باعث افزایش کلسترول نوع خوب (HDL) در خون شده و مانند بسیاری از کره های تولید کارخانه ها، سبب ایجاد انواع بیماری های قلبی عروقی نمی شود. علاوه بر این، هضم این نوع چربی بسیار راحت بوده و سبب بروز مشکلات گوارشی در افراد مختلف نمی شود. سوخت‌ و‌ ساز این نوع چربی ها با سایر چربی ها تفاوت بسیاری دارد. قابلیت سیرکنندگی بالا و افزایش متابولیسم بدن، دو ویژگی مهم این نوع چربی ها می باشد. با توجه به توضیحات فوق، متوجه می شوید که قرار دادن مارگارین به جای کره حیوانی در رژیم های غذایی کاملا اشتباه می باشد. نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از این است که جایگزینی مارگارین با کره ارگانیک در رژیم های غذایی، خطر حملات قلبی و تجمع توده های چربی در بدن انسان را افزایش می دهد؛ در عین حال مصرف کره حیوانی کاملا طبیعی، این ریسک را تا 69% کم می کند.

کره های پاستوریزه حاوی مقدار زیادی کاروتن می باشند. کاروتن یک ماده غیر طبیعی بوده اما برای سلامتی بدن، بسیار مفید است. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. پایین آمدن سطح آنتی اکسیدان ها در بدن منجر به  مشکلات بسیاری در بدن می شود. پیری زودرس، آسیب و جهش‌ در ساختار سلول ها، فعال شدن ژن‌های معیوب در DNA و تضعیف سیستم ایمنی بدن، از جمله مشکلاتیست که با کاهش این مواد پر ارزش در بدن ایجاد می شود. با جذب مقدار مناسب از این مواد در بدن، سطح ایمنی بدن بالا رفته، در نتیجه انسان در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم می شود. 

منبع: گروه صنعتی آلپ